Koggenland tegen windmolens bij woningen

De gemeenteraad van Koggenland diende vanavond unaniem een motie in om de minimale afstandseis van windmolens tot woningen te behouden.

Initiatiefnemer hiervoor is VVD Koggenland. Fractievoorzitter Rosalien van Dolder: “We zijn ons natuurlijk rot geschrokken van de plannen van het provinciebestuur om de minimale afstand van 600 meter los te laten. Vijf jaar geleden is deze eis er dankzij de inzet van heel veel inwoners gekomen. Windmolens worden steeds groter: de minimale afstand zou dus ook juist groter moeten worden in plaats van kleiner.”

De afgelopen paar maanden hebben zo’n 1300 inwoners in Noord-Holland-Noord tijdens bijeenkomsten duidelijk aangegeven dat zij windmolens nabij dorpskernen en woningen echt niet zien zitten.

In Koggenland hebben daarnaast zo’n 2000 mensen de enquête van de gemeente ingevuld en ook daaruit kwam heel duidelijk naar voren dat hier geen draagvlak voor is.

Gedeputeerde Edward Stigter heeft het zelf gezegd: alleen als de bewoners en gemeente het willen komen er windmolens. Wij kunnen nu tegen de provincie en de RES zeggen: onze inwoners en onze gemeenteraad willen dit niet, vijf jaar geleden niet en nu nog steeds niet.